Näin muutat Instagram-seuraajat maksaviksi asiakkaiksi

Oletko sinäkin hairahtanut yleiseen harhaluuloon, että tarvitset PALJON Instagram-seuraajia, jotta voit tehdä myyntiä sosiaalisen median avulla. Minunkin tavoitteeni oli vielä jonkin aikaa sitten kasvattaa seuraajamääriäni keinolla millä hyvänsä.

Instagram-seuraajat

Nyt haluan näyttää sinulle, miten sinun on mahdollista saada nykyiset seuraajasi konvertoitumaan maksaviksi asiakkaiksi, oli tämänhetkinen seuraajamääräsi mikä tahansa. Voit nimittäin alkaa tienaamaan somen avulla jo paljon nopeammin kuin osasit kuvitellakaan.

Kasvattamalla tietoisen Instagram-seuraajan luottamusta mahdollistat tosifanien syntymisen, jotka haluavat ostaa sinulta suosittelemiasi tuotteita tai palveluita. 

Kerron sinulle seuraavaksi kolme askelta, joiden avulla onnistut muuttamaan nykyiset Instagram-seuraajat maksaviksi asiakkaiksi ja samalla kasvatat asiakkaidesi määrää tulevaisuudessa. Lopuksi kerron sinulle, miksi et tarvitse näiden askelien lisäksi tuhansia seuraajia somessa tienaamiseen.

Instagram-seuraajat maksaviksi asiakkaiksi kolmen askeleen menetelmällä

Aivan alkuun haluan, että tiedostat lähes kaikkien sosiaalisen median yleisöjen sisältävän paljon potentiaalisia maksavia asiakkaita. Ostivatpa he sitten meikkejä, vessapaperia tai coaching-palveluita… ovat he silti ostavia asiakkaita.

Tekemällä pieniä muutoksia toimintaasi ja sisältöösi saat heidät ostamaan myös sinulta! Voit siis aloittaa oman yrityksesi kasvattamisen sivutoimisesti työsi tai opintojen ohella jo heti tänään, kunhan seuraat tätä kolmen askeleen menetelmää, joka muuttaa Instagram-seuraajat maksaviksi asiakkaiksi. Tätä menetelmää hyödyntää esimerkiksi yli 10 miljoonan bisnes Bossbabe, joka on luonut oman yritysimperiuminsa Instagramin ympärille.

instagram-seuraajat

Askel 1: Tietoiset Instagram-seuraajat (Kylmä)

Tietoiset seuraajat ovat niitä, jotka ovat törmänneet tiliisi Instagramissa. He saattavat seurata sinua, mutta eivät vielä tarkalleen tiedä, mitä sinulla on tarjota heille. Tietoisista seuraajista muodostuu “kylmäyleisö”, eli yleisö, joka tarvitsee vielä paljon lämmittelyä ja vakuuttelua, ennen kuin se harkitsee palvelusi tai tuotteesi ostamista.

Voi olla, että suurin osa seuraajistasi on “tietoisia seuraajia”, eli eivät valmiita vielä ostamaan sinulta. Jos yrität myydä heille, se voi tuntua heistä tyrkyttämiseltä, sillä he eivät ole vielä valmiita ostamaan sinulta. Nämä seuraajat tietävät sinut, brändisi ja sen, mitä teet. Olet käyttänyt aikaasi esitelläksesi itsesi ja kertoaksesi tarinasi. Heistä tuntuu, että he “tuntevat” sinut, vaikkakin vain virtuaalisesti. Tietoiset seuraajat ovat uteliaita tietämään yrityksestäsi lisää ja hakevat itselleen vinkkejä ja tietoa sisällöstäsi.

Tee näin:

Sitouta seuraajaryhmä hyvän ja monipuolisen sisällön avulla. Koita saada heidät lataamaan ilmaisia sisältöjäsi ja liittymään näin sähköpostilistallesi.

Askel 2: Tykkäävät Instagram-seuraajat (Lämmin)

Tykkäävät seuraajat ovat jo tarkemmin perillä siitä, mitä teet ja mitä tarjoat. He tykkäilevät julkaisuistasi ja seuraavat Instagram Storejasi, eli ovat “lämmintä yleisöä”.

Muutat tietoisen seuraajan tykkääväksi seuraajaksi luomalla itsestäsi helposti lähestyttävän ja tykättävän persoonan. Sinun ei kannata edes yrittää miellyttää kaikkia, vaan tuoda rohkeasti mielipiteesi esiin, jolloin osa seuraajista saattaa poistua, mutta yhä useampi seuraamista jatkava henkilö alkaa todella pitää sinusta tai brändistäsi. 

Jos et tuo näkemyksiäsi selkeästi esiin, on sinusta vaikea saada tarttumapintaa, joten ole aito ja erotut varmasti joukosta - sillä kukaan muu ei voi olla kuin sinä! Ne Instagram-seuraajat, jotka samaistuvat sinuun, tulevat olemaan lojaaleja tosifanejasi.

Tee näin:

Olet saanut heidän mielenkiintonsa heräämään ja he haluavat lisää sitä, mitä sinulla on tarjota! Kutsu heidät esimerkiksi tapahtumiin ja webinaareihin. Tarjoa heille lisää arvoa esimerkiksi uutiskirjeen muodossa.

Askel 3: Luottavaiset Instagram-seuraajat (Kuuma)

Ajan kanssa saat seuraajiesi luottamuksen ja tätä seuraajaryhmää voidaan pitää myös “kuumana yleisönä”, joka ostaisi sinulta, jos tarjoaisit palvelua tai tuotetta juuri heidän tarpeeseensa.

Kun olet saanut seuraajasi luottamuksen ja sinun tarvitsee enää vakuuttaa heidät omasta osaamisestasi. Tämän ryhmän silmissä alat vähitellen näyttäytyä luotettavana alasi asiantuntijana ja he tietävät, että voivat tarvittaessa kääntyä puoleesi. Nämä seuraajat voivat siis itse tulla pyytämään apuasi.

Tee näin:

Pidä heidän luottamustaan yllä jatkuvalla sisällöntuotannolla. Tälle ryhmälle voit tarjota maksullisia palveluitasi, sillä he tarvitsevat niitä ja haluavat ostaa juuri sinulta.


Miksi et tarvitse tuhansia seuraajia sosiaalisessa mediassa tienaamiseen?

Edellä mainittuja 3 steppiä seuraamalla muunnat pienenkin määrän seuraajia maksaviksi asiakkaiksi. Seuraajamäärän kasvattamisen sijaan, sinun kannattaa keskittyä luottavaisten seuraajien määrän kasvattamiseen ja se onnistuu vain pitkäjänteisellä työllä. Sosiaalisen median kaupallistamiseen ei ole olemassa pikavoittoja, joten unohda kommenttiringit ja erilaisten arvontojen järjestäminen. Seuraavaksi lasketaan, paljonko tekisit myyntiä, jos tuotteesi olisi esimerkiksi 99 € verkkovalmennus.

10 luottavaista seuraajaa ostaa 99 € valmennuksen

= 990 € myyntiä

50 luottavaista seuraajaa ostaa 99 € valmennuksen

= 4950 € myyntiä

100 luottavaista seuraajaa ostaa 99 € valmennuksen

= 9900 € myyntiä, eli lähes 10 000 €!


Joko nyt ymmärrät, miksi seuraajamäärällä ei tosiaankaan ole väliä, vaikka haluaisitkin tienata somen avulla! On oikeasti vain sinusta itsestäsi kiinni, voitko alkaa luomaan omannäköistäsi bisnestä ja tienata tekemällä jotain sinulle tärkeää. 

Mihin sinun kannattaa panostaa:

>>> nykyisten seuraajiesi muuttamiseen tietoisista seuraajista luottavaisiksi seuraajiksi

>>> maksullisen tuotteen luomiseen kohderyhmääsi varten

>>> oman (bisineksen tai) sivubisneksen starttaamiseen nykyisen työn tai opintojen ohella

Tutustu tästä Sivubisnes kirjaani, joka näyttää sinulle, kuinka starttaat sivutoimisen yritystoiminnan nopeasti tilanteestasi riippumatta. Kirja sisältää konkreettisen aikataulun, jonka avulla perustat toimivan sivubisneksen 30 päivässä!

Previous
Previous

Johanna Malisen kolumni: Naisten välisestä ystävyydestä toistetaan edelleen katkeransuloista tarinaa, jossa nainen on naiselle uhka

Next
Next

Oman osaamisen myyminen - Kuinka hyvä silloin täytyy olla?